Monthly Archives: March 2013

Apa nak buat kalau potongan CP38 terlalu tinggi?

Berdasarkan pengalaman,  lhdn ni sangat bertolak ansur dengan pembayar cukai. Jadi kalau cp38 sangat tinggi dan membebankan, eloklah terus menghubungi pihak lhdn. Merayu dan kemukakan segala dokumen yang diminta. In shaa Allah kalau ada rezeki kita, cp38 boleh dikurangkan dan

Tagged with:
Posted in Uncategorized

Untung daripada e commerce kena cukai tak?

Kat website hasil.gov.my dah ada garis panduan untuk layanan cukai bagi e commerce.  Jadi kepada yang terlibat dengan activiti e commerce baik semak sama ada profit kita tu kena cukai ke tidak. Secara umumnya, fakta di mana berlakunya urusan perniagaan

Tagged with: , , ,
Posted in Uncategorized

Kelebihan e filing

Rugi kalau hantar borang secara manual. Pertama nak kena photostat untuk simpanan. Kedua kena isi nama dan maklumat lain yang sama macam borang tahun lepas. Ketiga kena kira cukai sendiri. Keempat kebarangkalian tersilap tuntut maximum tinggi. Kelima nota nak kena

Tagged with: , ,
Posted in Uncategorized

1 mac mula efiling

Hari ini sudah boleh start hantar borang cukai melalui efiling. Lakukan segera untuk elak daripada bayar penalti. Sia-sia je duit. Bagi pendapatan makan gaji, tarikh akhir 30 april. Tapi rasanya ramai dah terima borang EA. Jadi kalau tengok ada jumlah

Tagged with: , , , ,
Posted in Uncategorized