1 mac mula efiling

Hari ini sudah boleh start hantar borang cukai melalui efiling. Lakukan segera untuk elak daripada bayar penalti. Sia-sia je duit. Bagi pendapatan makan gaji, tarikh akhir 30 april. Tapi rasanya ramai dah terima borang EA. Jadi kalau tengok ada jumlah potongan cukai berjadual lebih daripada cukai, bermakna ada pembayaran balik. Untungnya efiling ni, bayaran balik dibuat dalam tempoh 30 hari. Jangan lupa masukkan no akaun bank dalam borang tadi. Nanti terus bank in.

Advertisements
Tagged with: , , , ,
Posted in Uncategorized

Audit lhdn bisnes

Kalau yang menjalankan perniagaan, dokumen yang berkaitan perniagaan perlu disimpan dengan selamat. Penyata bank perlu dijaga dengan baik kerana bukti keluar masuk wang perniagaan ada kat situ penyata bank juga adalah bukti kepada kita untuk berdepan pertanyaan pegawai audit lhdn.resit perbelanjaan perlu dijaga. Untungnya orang berniaga ni boleh tuntut semua belanja dalam menjalankan perniagaan selagi tidak bercampur dengan yang persendirian. Contohnya belanja telefon.

Tagged with: , ,
Posted in Uncategorized

Audit oleh lhdn

Pernah kena audit cukai dengan lhdn? Tentu berpeluh kalau tak sedia. Maklumlah penalti tinggi. Minimum 45%. Tapi bagi yang sentiasa bersiap
siaga, audit lhdn ni takda masalah. Perkara kecil sahaja. Yang penting semua tuntutan adalah berasaskan dokumen yang betul. Income juga perlu diistiharkan. Jangan sorok. Naya je.

Tagged with: ,
Posted in Uncategorized

Cara kurangkan pcb.

Pembayaran zakat secara potongan gaji bulanan membantu mengurangkan jumlah potongan cukai berjadual. Yang bestnya zakat akan membantu membersihkan harta. Janji berkat. Cukai pun penting jugak.

Tagged with: , ,
Posted in Uncategorized

Apa yang perlu jika pcb tidak betul?

Kita kena berhubung dengan majikan sendiri jika amaun pcb tidak betul. Tidak perlu ke pejabat lhdn kerana hanya majikan boleh membuat pindaan. Melainkan arahan potongan gaji tambahan cp38 kita perlu berurusan dengan lhdn.

Tagged with: , ,
Posted in Uncategorized

Bagaimana kurangkan pcb?

Kadang-kadang sakit hati jugak tengok payslip bulan-bulan kena potong untuk bayar cukai berjadual. Sebenarnya kita boleh kurangkan amaun pcb ni. Caranya update maklumat terkini kita terutama pertambahan anak dengan majikan. Jadi kadar pcb kita ikut amaun yang lebih rendah.

Tagged with: ,
Posted in individu

Bisness tadika

Mulai tahun ni banyak benefit diterima oleh pengendali tadika. Dengan insentif cukai yang diberi diharap tadika menyediakan tempat yang bagus untuk perkembangan minda kanak-kanak.

Tagged with:
Posted in Uncategorized